Wednesday, July 27, 2011

Shhh....TUALA WANITA ancam kesihatan dalam diam

Assalamualaikum,

Apa khabar pembaca sekalian. Harap sihat lah yee.. ^^
Hari nie MMZ nk menitik beratkan tentang kesihatan kaum wanita. "PERHATIAN BUAT KAUM PEREMPUAN". Mesti berdebar debar je korang baca kan. Hehe.. Relax ok. MMZ cuma nak beri serba sedikit informasi berkaitan perempuan. Siapa yang tak sayang kan mahkota mereka itu sangat lah tidak berakal


Ok, lah MMZ nk bercerita serba sedikit berkaitan dengan PAD atau TUALA WANITA  sebenarnya. Seperti mana yang kita tahu, sekarang nie terdapat pelbagai jenama PAD di pasaran seperti KOTEX, bla bla bla dan bermacam lagi. PAD tersebut sebenarnya merupakan salah satu punca terjadinya KANSER. Ouh, mak aih,betul ke?? Eh, ini cerita betul bukan rekaan tau. Ianya terjadi adalah kerana sebelum terhasilnya PAD yaang sangat lah putih gebu itu, ianya adalah BAHAN BUANGAN. Alah, yang kita sendiri duk buang hari hari tu. Contohnya seperti surat khabar lama, kotak kotak, kertas terbuang pulpa kayu. Nak tahu lagi..teruskan membaca..... 

 Kertas buangan termasuklah kertas kitaran semula, kertas tebal, kotak dan pulpa kayu yang telah disembunyikan bakteria serta kuman yang merbahaya. Kertas dan pulpa yang telah di lembutkan akan melalui proses pelunturan berklorin. Sejenis toksin yang dinamakan DIOKSIN akan terhasil dalam proses pelunturan berklorin ini. Apabila selesainya proses ini terhasillah produk pakai buang wanita seperti tuala wanita, pantiliner dan tampon. Terkejut yee?? Tapi itulah realitinya ok!! 


Kesan ketoksidan DIOKSIN amat kuat, ia adalah 130 kali ganda lebih bertoksik berbanding Cyanide dan 900 kali ganda lebih bertoksik berbanding Arsenic. Ianya juga di gelar "Toksik Yang Paling Kuat" pada zaman ini. Pusat Penyelidikan Kanser Antarabangsa telah mengelaskan Dioksin sebagai karsinogen (bahan penyebab kanser) kelas pertama kepada manusia. Kajian Perubatan membuktikan bahawa walaupun kandungan Dioksin dalam tahap yang rendah, ia masih berupaya menyebabkan kanser payudara, kanser usus, endometriosis, kanser ovari, kemandulan, keguguran dan sakit puan yang lain.





*Habis tu nak pakai apa je lps nie bl period. Itu tunggu entry seterusnya ye*
 TQ! :)

7 comments:

  1. nice info mmz..tngu next entry..^^

    ReplyDelete
  2. err. gila scary. tak kan nak pakai lampin kot

    ReplyDelete
  3. hehehehehee , tahuu! tgu next entryy :) dr.mmz berbicara.. ini pentingg ye kawan2.

    ReplyDelete